De fiets


Na een lange en zoals voor mij te doen gebruikelijke ;-) grondige zoektocht op zowel internet als in echte fietswinkels, van Rotterdam tot Assen, van Renkum tot in Duitsland, bracht een bezoek aan een fietsbeurs  in Utrecht, luisterende naar de buitenlandse naam Bike Motion (ik zal het wel nooit leren begrijpen) de oplossing. Het wordt een Duitse fiets met een Franse merknaam; Tour Terrain.
In december 2011 zou dit merk precies de fiets op de markt brengen die ik zoek, de Amber road.


In weerwil van, zo blijkt, veel conservatisme in de reisfietswereld, soms ingegeven door eigenbelang, maak ik mijn eigen keuze. Het grootste vloeken in de reisfietswereld zullen wel de schijfremmen zijn. Moeilijk te vervangen blokjes, scheef trekkende schijven en zo meer. Nou die remblokjes vervang je zo nodig in vijf minuten, voor en achter wel te verstaan.
De achterrem
En de grotere voorschijf


Dan blijkt er een enorm dispuut te bestaan over staal, aluminium of andere legeringen voor het frame. Deze fiets heeft een stalen, in Europa gefabriceerd frame. De achterdrager maakt onderdeel uit van het frame, zoals op de bovenste foto valt te zien.
Sinds enkele jaren wordt er naast kettingaandrijving ook riemaandrijving aangeboden. Alleen kost die riemaandrijving bij veel merken maar zo 500 euro meer. (Ja….het gaat hier om grote bedragen….) Behalve bij Tout Terrain. Daar kost het ietsje meer. Zoals altijd, of het nou om auto's, fietsen, wasmachines of wat dan ook gaat, houd ik van afwijkende en zo mogelijk vooruitstrevende techniek. Dus zo'n riem wil ik wel proberen. Die schijnt veel langer mee te gaan dan een ketting, we zullen zien. Belangrijk vind ik ook dat er geen kettingkast meer nodig is, om de vette ketting op te sluiten. En….het vraagt geen onderhoud….heel belangrijk!

De versnellingsnaaf is de inmiddels ingeburgerde Rohloff naaf met 14 versnellingen en een bereik gelijk aan 3x9 op een atb. Het is dat de revolutionaire in de trapas verwerkte vernsnellingsbak nog niet op de markt, of alleen heel duur te verkrijgen is..anders….. Maar zo'n Rohloff is ook een prima stuk techniek en heel belangrijk, vrijwel onderhoudsvrij. In ieder geval gedurende de reis hoef je geen onderhoud te plegen….tenzij de meer dan 5000km op reis gaat. Een Rohloff zou meer dan 100.000km mee, dus we mogen nog even!

De banden zijn dik! Ze heten dan ook in goed Duits "Big Apple" en zijn van Schwalbe. Met een breedte van 50mm op 28" velg, willen reclamemaker ons laten geloven dat dit een 29" fiets is. Dat is natuurlijk volksverlakkerij. Wel geven deze banden prima comfort en kunnen zowel op asfalt als onverhard gebruikt worden.

Voor in tunnels e.d. of gewoon als ik in het donker zou willen rijden, is de fiets voorzien van voor en achterlicht. Niks spectaculairs voor Nederlandse fietsers. Wel zit er een hele goede Shimano dynamo op de fiets(een veel aangeprezen Duits alternatief is veel en veel duurder maar scoort als je testen leest bepaald minder op bepaalde vlakken en ook wel eens beter, maar ja naam en faam..)


  en…..via die dynamo kan ik bepaalde apparatuur opladen. Ja, ja..techniek maar mooie. De stroom is via een USB kabel te leveren aan je pijnfoon (die heb ik nog niet want dat boeit me weer veel minder) of aan het fietscameraatje, eventueel een fietsnavigatiesysteem of wat dan ook dat op batterijen loopt en niet te veel stroom gebruikt, relatief gezien dan.

Het stuur is bijzonder handig en gemakkelijk te verstellen. wel heb ik er wat betere handvatten opgezet die ook nog meer greepmogelijkheden kennen. Nadeel van de constructie van het stuur is dat de mogelijke stuurtas er niet aan bevestigd kan worden. Daar heb ik hopelijk iets op gevonden, maar dat is nog onderweg.

Nu nog links op het stuur is een GPS camera te zien, zie de beelden elders op dit blog, met volgens sommigen een ingebouwde geigerteller. Helaas kunnen die gps data moeilijk geëxporteerd worden naar een blog of Fb bijvoorbeeld. Maar ze zijn origineel wel te zien. De camera kan bijvoorbeeld voor het betere actiewerk ook elders geplaatst worden.

Naast de fiets zijn er natuurlijk tassen nodig. Dat worden er twee voor, drie achter en misschien de stuurtas. Als de fiets beladen is zal ik er nog een foto bijzetten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten